My Wonderland Life

Friday, 17 April 2015

RESEPI: Udang goreng butter simple

Salam semua,

selamat hari jumaat ye..hari ini mood ada baik and mood  rajin mengoogle resepi pun meluak-luak, so tangan gatal  ler menaip resepi yang di ingini but tetiba teringat pulak haritu ada cuba buat udang goreng butter. nih pun sebab terbaca satu blog nih resepi die giler badak senang hahahha..so apa lagi jom kita tengok resepi nye k..dan boleh try dah .tapi, pada resepi asal blogger tu gune ayam..sebb Aniz suka udang, so aniz try ler wat udang..Alhamdulillah menjadi kowt.

resepi asal dari  kathyjem

Bahan- Bahan yang perlu di prepare:

20 ekor udang sederhana besar (nh sebb gemar udang tu yang jadi 20 ekor)
Tepung gandum
Telur (Aniz gune sebijik pun dah cukup)
mentega (Aniz gune suku je/ 5 sudu besar)
bawang putih- 5 ulas, if nak banyak lagi sedap (di cincang)
Susu pekat (2 sudu besar, tapi Aniz gune 1 sudu je sebab xmo manis_
Daun kari- 1/2 tangkai
Minyak untuk menggoreng

Cara masak :

-Panaskan minyak
-Celup udang dalam telur (nak perasa pada udang tu aniz siap-siap letak garam, ajinomoto and lada sikit)
-Gaul kan udang yang dah di celup tadi dalam tepung, pastu goreng sampai garing dan biarkan tos
now, panaskan mentega dalam kuali yang separa panas, biarkan ari habisan then masukan bawang putih yang di cincang, goreng sehingga wana kekuningan. 
-Kemudian, masukan susu pekat, if terlalu pekat boleh tambah air sedikit..ekot mana kita nak, either kita nak cair or pekat. biar sehingga semua sebati, then masukan udang yang telah di goreng pada awal tadi..masakan sehingga semua udang tersebut bersalut kuah butter
-Last sekali baruk masukan daun kari, and sedikit perasa ekot kesesuaian tekak anda ye,  gaul jadi rata then................
>
>
>
>
> poooppppp
>
>
>
>

TADAAA..Siap dah, boleh makan sekarang..nak makan dengan nasi pun boleh..nak ratah camtu je pun boleh...simple and sure sedap



Tuesday, 7 April 2015

Alhamdulillah

Salam semua,

seriously lama sangat tak meng"update" blog kan. seriously x terasa dah tiga bulan berlalu blog x usik pun..seriously everything is change..seriously happy dengan kehidupan sekarang, semua nk cakap seriously kan, sebb memang serious sangat yang semua tu berlaku dengan pantas je.

ke mana Aniz pegi ye sibuk je sampai tiga bulan lebih x update blog??? maaf ye semua almaklumlah cuti panjang sampai nak update blog pun serius x menyempat tp aniz still ag membaca blog kawan2 yang lain.
nih sejam selepas lahir...tu yang muka masih merah lagi nh

Hari kedua selepas lahir

aiiiik..sapa budak kecik nih pulak??? hehhehee..bambam bebenor ko ye dik? Alhamdulillah syukur sangat semua di permudahkan. if uols nak tahu..nh ler baby aniz yang dulu2 tak mau nk show muke bila scan huhuh. Dah keluar tu terus aniz cakap kat baby..nh ke wajah anak ibu yang shy shy cat nk show ngan ibu n daddy. macam x pecaye je dh jadi ibu nh. kalau nk tanye pengalaman Aniz melahirkan first baby nh..Aniz just boleh cakap syukur semua di permudahkan. sebab nya tidak semua yang kita lalui sama ye..insyaAllah ada masa Aniz share kat blog nh. 

Aniz telah selamat melahirkan khaifah nh pada 7. january.2015, 16 hari awal dari tarikh due date. semuanya secara normal..xde lah paksaan ke ape..tapi itu yang aniz nak sebab anis kan GDM.so anis mengarapkan anis melahirkan secara semula jadi.kalau boleh xmok di paksa seperti induce or sebagai nya. mild contraction yang aniz lalui adlah lebih 12 jam..mild je ye..x delah hard sangat..yang hard2 tu 5 minit sebelum melahirkan je. Baby lahir 5.48 pagi and its BOY!!!!!

Then now dah genap tiga bulan arinih...

sekarang suka ajak ibu dan daddy main je..

suka main jeling2 sebb x puas hati hahahhaa

nh ler baby aniz..3 bulan arinih..and dah siap2 daftar kat JPN after 7 days lahir. official name is

Doa kami semoga firas jadi anak yang baik, sihat senitiasa dan pintar/bijak..Taat perintah agama, ibu dan daddy.amin

that all ya..lain-lain nanti aniz share kat entry lain

Lots Of LOVE,
Aniz Sansema

Tuesday, 16 December 2014

35 weeks sudah- My preparation

Salam and hi uols,

pejam celik dah masuk  trimester terakhir dah nih which is 35 weeks. Perasaan?? tak tau ag cmane ye, excited? haruslah coz nak tgk baby cepat2 tp bairlah baby pilih tarikh die sendiri ye bile nak kuar..syok kowt stay kat dalam tu hehehe...takut?? ada jugak, tipu kalau x takut..Aniz banyak review pengalaman orang bersalain first nih, ada yang mudah dan tidak kurang jugak ada yang susah, so that one depend on individu. mohon moga Aniz di permudahkan Amin...

Pesiapan menyambut orang baru nih, Alhamdulillah semua dah di setle kan since Aniz masuk fasa 7 bulan lagi..paling last aritu set berpantang, Aniz beli online je set nih..and yang lain semua Along Aniz yang sediakan di kuching..so syukur semua pesiapan di permudahkan. time 7 bulan tu jugak lah Aniz gagah membasuh baju baby dan sekarang baju baby semua dah dalam luggage sebab nak bawa travel gi balik kuching nanti, insyaAllah pada weeks 37. By driving ye uols, hope pejalanan kami selamat dan di lindungi. sebelum nak traveli driving jauh tu, kami decide nak jumpa doctor dulu nak make sure everything alright..so kalau ok boleh lah mulakan pejalanan kami tu, pejalanan akan amek masa 8-9 jam but we decide to stay at sibu semalam..mungkin kami akan amek masa dalam 2 ari gak nak sampi kuching tapi xpe..asal semua selamat je nanti. mohon doa dari uols ye.

Check list barang baby Aniz banyak refer gak kat blogers yang lain..memang membantu.nanti di lain entry Aniz share ye untuk panduan bersama dan panduan Aniz di masa akan datang, ceh...belum kuar ag yang first nih ade pulak plan nak tambah hehhe..insyaAllah rezeki kan...
 Nih sebahagian baju baby yang di beli..yang selebihnya x dan nak amek gambar hahaha...nih pun sebab ritu Aniz beli online, so amek gambar nak cakap kat dealer tu barang dah sampai..color baju memang unisex sebab x tau ag jantina hehehe


Ok, fine Aniz memang pakai brand Tommee Tippee, yang nih semua Daddy die yang semangat nak membeli..husband Aniz nih bab brand-brand memang cerewet lah jugak..xmo campur brand lain, kalau dah beli TT tu..semua nak TT..planning Aniz nak lah jugak campur ngan Avent ke kan...meriah cikit, tapi husband xmo..ekot kan je lah

so Ini sahaje lah untuk update kali nih..doakan Aniz di permudahkan ye..Amin

Lots of LOVE,
Aniz Sansema

Monday, 15 December 2014

Raspberry-Leaf-Tea

salam uols,

Pepagi nih mood best lah pulak n rajin nk meng"update" blog hehehe...seronok meng" update " blog sambil menikmati teh raspberry panas yang sure sedapppp....

 Color memang like air ribena uols..sedap and Aniz memang x tambah gule pun..boleh masuk ag, sebab tekak sekarang nak bende masam je..macam awal pregnant lak sedangkan dah nk tggu ari je nih huhuhuhuh
Di sebabkan Aniz kat ofis, xdenye nak cawan cantek2, cukup ar bancyh teh dengan bekas minuman brand tupperware hahaha, gmbr atas tu saje nak tunjuk bagi korang terliuq cikit 

Aritu ade lah terview some pic kat intagram seorang bloger nih, Aniz memang follow die since die aktif kat blog lagi now cam die x aktif blog dah, but I still can follow her istagram. Paling sollute kat bloger nih even badan kecik tapi die berjaya lahirkan baby most 4kg dengan kaedah normal..huh, memang terkedu kowt, Pe yang Aniz tau, die yakin dan berserah je..syukur semua di permudahkan even baby kuar dah over due. Dalam intagram dia, die ade gak lah cakap die try amal Raspberry tea tu..usahakan uols..so ape ag Aniz gi lah google kan pe bende lah Raspberry leaf tea and ape advantage dengan ibu hamil....so far semua testimoni cakap tea nih membantu gak lah dalam keadaan kita nak lalui contraction time normal delivery. Tapi semua nih kan usaha then x semua orang akan lalui pengalaman yang sama. So if Aniz cakap terbaik..kang bila part korang pulak tak terbaik, so jangan salah kan Aniz ye, pengalaman kite nanti berbeza-beza, Aniz and husband memang berusaha untuk normal tp if dah di takdirkan baby Aniz keluar melalui tiingkap, so kami terima je dan redha, nih untuk kebaikan anak yang bakal di lahirkan. 

Nih lah rupa Raspberry leaf tea tu, rase nya masam and Aniz still boleh terima ag, kalau ade yang x leh terima tu boleh add on some sugar, seriussss, rase like ribena hehehhe, sedappp..now Aniz shoud be minum selang seari sebb still in 35 weeks, kalau dah 36 weeks dah boleh minum stiap ari, tp sebab sedap kan stiap hari Aniz minum..hope xde lah hal ape2...

p/s: teh nih bukan utk ibu hamil je, if yang single pun boleh amal kan...kan ade sticker kat kotak tu, that was for heath and heather..so semua boleh minum..dah bukan perisa raspbery je ade, banyak ag perisa so kalau rajin google lah ye. Banyak ag info yang boleh kite dapat dari sana...


Lots of LOVE,
Aniz Sansema

Nestle Caribbean for me

salam readers,

Since preggy nih masalah paling-paling ketara adalah masalah " membuang" faham kan maksud Aniz. x tahu lah nape masalah nih timbul..ada juga buat research kenapa kan, majority jawapan adalah normal mungkin sebab amalkan pil asid folic or iron yang klinik ibu anak bagi, but Aniz x makan pun pil tu, Aniz makan pil yang Aniz beli kat hospital pakar tempat Aniz check up baby..actually Aniz nih tamak lah jugak, nak wat baby check up kat dua-dua tempat which is swasta and gov..maklum ibu to be nh tak pernah puas dengan prestasi kandungan pertama hehehe..but im sure I do this just for my baby..I want to see my baby progress everytime when I do my monthly check up but now dah tukar jadi weekly check up..maklum lah hampir nak poop dah nh heheh..kat klinik ibu dan anak gov, memang jarang ar die orang nk scan baby, rindu kowt ngan baby..that y Aniz pilih swasta stiap check up nak scan so boleh tengok baby dah.

arghhh, itu bukan story nya, now Aniz nk share cara Aniz untuk melawas kan proses "membuang" Aniz, nih idea husband lah..die yang suggest kan, kalau ekotkan tekak Aniz sure x lalu..Aritu husband bawa gi mall semata nak beli benda yang die suggestkan tu ar...but demi demand nya Aniz, Aniz choose yang latest punya perasa tau..siap limited edition ag tu hahahha..nak tau ape yang Aniz beli, meh view pic below
Alah.... Nestle bliss je kowt 

Time nih ade pulak bende nih limted edition...xmo dah pandang bliss yang lain hahaha, saje nak pau husband..tapi yang nih Aniz pilih perisa pisang+apple tau..de dua je limited edition nih..satu ag ade perisa nanas. Sebab Aniz pregnant, x confident lah nak amek perisa nanas tu..so try yang nih je..ingatkn same je price ngan yang lain, last byr kat counter..mak aiiii, double kowt hahaha..sebab???? LIMITED EDITION?? huh, bende tu pun nk berkire kan..tp demi sayangkan isteri, husband turutkan jugak .

Rasa??? not bad but my conclusion os rase more to pisang yang apple nya huh, kureng lah... but so far after minum nih memang membuang ler jawab nye..so now memang amal kan bliss lah stiap pagi..kalau ada yakult tu memang yakult yang Aniz minum but yakult tu memang payah nar nak dapat kat tempat Aniz nih..kalau ada tu memang  terus grip..Even  nestle bliss or yakult or mane2 brand yogult memang terbaik untuk penghadaman..so bagi yang ade masalah penghadaman tu boleh lah try nih ye...

that all,

Lots of LOVE,
Aniz Sansema


Thursday, 11 December 2014

Celebrate Husband birthday

As salam uols,

semalam 10.Dec.2014, genap husband berumur 28 tahun. Now kami dah sebaya pun, alah Aniz tua beberapa bulan je pun..kalau kiraan tahun memang sama umur, husband je gedik salu cakap Aniz tua dari dia huh....

Nak jadikan story, isnin lepas husband terpaksa flight ke kuching sebab ada plat visit di sana, so tinggal lah Aniz and baby to be kat rumah. Sepanjang husband xada, memang dok makan luar je lah malas kowt nak masak tambahan tak larat dah pun huhuhu, cinonet dalam tummy nh dah membmembesar dengan jayanya so berasalah berat nak bawa ke hulu ke hilir..tapi xpe, janji baby to be sihat and aktif cukuplah kan..biar ibu tanggung semua. time husband xde jugak lah Aniz and my baby to be wat planning something for him birthday . Aniz rajin gak bertanya ngan kengkawan mane tempat best nak celebrate di bintulu nh memandangkan bintulu tak macam kuching byk je tempat best..cume sekarang semua nya under contrcation..im sure next next years memang bintulu the best hehehe...Ramai gak kawan suggest gi parkcity hotel..die orang ckp tempat tu romatik..so try ler pg kat sana nk tengok sendiri kan...YESSSS, memang tempat nya best and romantik je..so tanpa banyak cakap and amek masa fikir terus Aniz book. untuk pengetahuan semua, Aniz book candle light dinner tu seari sebelum husband balik, which is 9. dec.2014. semua nye berjalan dengan lancar sebab semua pekerja restorang hotel tu sporting and best..

ok nak story detail kang panjang pulak entry, so teruslah ke story malam 10.dec. husband memang x tau mane Aniz nak bawa die pg dinner, siap Aniz sendiri gagahkan diri utk driving ke tempat tu. Bila sampai kt hotel ayat pertama yang kluar kat mulut husband Aniz... " sayang ada duit ke nak bawa makan gi hotel" Aniz jawab siap gelak ag, lawak ler husband Aniz nh hehehe...x betol dah kowt sebb pas naik flight petang tu hahaha...dah siap parking kete, terus bawa husband pg restaurant..husband ekot je sebb x penah masuk restaurant tu..so aniz tunggu waitress yang in charge planning Aniz tu...then Aniz cakap yang Anoz dah book table for two...the bila die tunjuk table kami, mak aiiiii..Aniz sendiri terkejut tengok pe yang die orang dah deco hahaha..serius romantik unexpected betol pihak hotel buat cmtu..husband pun tekejut..serius romantik. view and deco..first time gak rasa candle light dinner hahahha..

selepas order and makanan pun sampi, nk share cikitlah pe yang kami order ye, berbaloi dengan price..xde lah mahal pun, salah tanggapan betol bila orang ckp makan kt hotel mahal..xlah, memang Aniz x setuju dengan statement tu.

 Nih menu Aniz- Nasi ayam pansuh (nh memang makanan tradisi sarawak)

Nih pulak menu husband- Nasi kambing steak.

selesai semua makanan yang kami order nih sampai, waitress yang in charge tu pun bagi signal kat Aniz utk mulakan majlis tu, pada mulanya Aniz blur and just anggok je..and terdengar lah muzik birthday yang penyanyi hotel tu nyanyikan..husband blur gak tp Aniz awat bodo je...sebb mybe kat pale husband Aniz xkan de prepare cake utk die kowt..so bile smpi je cake kat meja kami..husband siap malu2 lagi hahaha..gelak je tengok muka husband time tu..pandai gak pekerje hotel nih buat supprise and ape yang Aniz rancang menjadi dengan jaya nya....
nih lah deco cake dari pihal park city..

Alhamdulillah, semua pe yang Aniz dah rancang semua berjalan dengan lancar. Husband Aniz  pun happy and rasa bahagia je...memang berbaloi celebrate birthday kat park city everly hotel, bintulu, rase next time dh boleh lepak kat sane...tempat romantik and harga makanan pun berbaloi. That all,

Lots of LOVE,
Aniz Sansema



Monday, 10 November 2014

pengalaman pertama melahirkan normal

As Salam readers,

mak aiii..uhuk..uhkk...uhuk.. berhabuk, siap ada pakej srang lelabah pulak tu huh, lame bebenor x meng update blog. cerita memang banyak tapi malas giler nak update dan bila dah mula menaip tu..hah..start ar blurr, sedangkan pada awal nya banyak giler idea mencurah-curah mengalahkan air terjun pulak..dah nk start tekan keypad button..semua hilang yang datang nya sikap mengantok huhuhu, xleh jadi nih kesian kat blog lamex jenguk kan..

nak mulekan cerita baru di blog, tajuk dah gempak kan...tp x ler segempak mane pun, saje je tu..tajuk tu menyebankan sume tertanye2 , Aniz dah deliverd baby ke?? Ya Allah...belum lagi ye kawang2 semua, now aniz masih 7 bulan 2 minggu..plus minus adelah dalam 2 bulan lebih ag..mohon dpermudahkan kan..amin.

semalam kawan same university Aniz dulu hantar whatsapp cakap die dah selamat melahirkan baby perempuan...Aniz dengar berita tu mak kowh, excited nye macam Aniz pulak yang dah beranak huh, happy kowh.. bukan ape kite yang same meniti menunggu cahaya mata nih sure akan rasa perasaan cmtu..like if die orang dah beranak, ko pulak yang rasa hah...dah selamat, dah setle pun..xyah nk fikir ag..x yah nk risau cmane keadaan baby dalam bump..sebb baby dah ade depan mate kan..so senang nk monitor...if dalam bump ag, sure x tenang duduk kalau baby x actif and tak tendang macam bese..risau sangat.

kawan Aniz tu pun beranak anak pertama..mean pengalaman first gak lah kan..ape ag, Aniz kawa..kawa tanye die camane rase nak beranak adan camane die kawal contraction die...betol ckp orang setiap orang lain2 pengalaman, sure xkan sama..ade yang yang senang nk handle, ade jugak yang payah giler sampaik ade sesetengah mereka nak hadap contrcation tu berhari2..gerun kan dengar semua tu tp even gerun2 pun..bile baby tendang, x sabar nye nak pegang and main ngan baby.x kisah pun sakit cmane. Menurut kawan Aniz tu..die rase dah mule rase mild contraction selepasa isya', die rase cam sengugut je, pastu bawa pegi hospital..nurse check cakap baru 1cm..so kenelah balik dulu kan..pastu kol 10mlm tu die pegi ag ke hospital sebab x tahan dah die cakap, nurse check baru 3cm di sebabkan keadaan camtu nurse suggest suruh admit je..sementara die nak kol doktor suruh datang, maklum ler beranak kat swasta nh.. doktor yang kite dah pilih tu x semestinye ada 24 jam di hospital..so kalau ade emergency doctor tersebut kenelah bergegas ke hospital..sementara tunggu doctor datang, die cakap contraction teramat sakit..die memang x tahan..di ekol nurse cakap x tahan nak "berak" hehehe..nurse cakap lh tggu dctor datang dalam kol 1 pagi cmtu..die ckap nak sepak je nurse tu bile nurse tu jawab cmtu kan..maklum tengah sakit nih ape2 pun kita mampu buat hehhee...

Doctor datang tepat kol 1pagi, then doctor siap tanye die ag..nak amek gas.
 tak sebab tengaok kat screen tu contrcation terlalu kuat..kawan Aniz memang x larat nak jawab..tengok kawan Aniz sakit sangat doctor try ler check bukaan die..serius memang terkejut bila dapat tau bukaan die dah 10cm, no wonder lah sakit nya memang teramat sangat...doctor cakap stanby nk beranak and pastu doctor pecahkan ketuban die...dalam beberapa minit tu die cakap dah terus melahirkan anak...bab meneran tu x yah cerit alah sebab die cakap die memang x reti nk teran and nk curi nafas tu payah gak...nafas memang x sampi katanya..at last kene gunting gak..time kene gunting memang x rase dah...semua sakit hilang bila dah nampak anak die..

Aniz dengar die story tu kan...YA ALLAH, mudah nya die beranak..bulan mudah apa ya..yang Aniz nak gtau nh yang die rase contrcation tu sekejap je..mane x bukaan kol 10 malam baru 3 cm, pastu bile kol 1 pagi.terus 10 cm..Allah memang maha besar dan maha pendengar, tu pun kalau kite sentiasa memohon pada NYA.

hope Aniz camtu gak nanti..doa kan ye semua..amin...

Lots of LOVE, 
Aniz Sansema