My Wonderland Life

Thursday 3 October 2013

My Journey to Offshore-Kikeh Spar-Part 1

salam and Hi uolllssss...

aritu kan aniz ada janji ngan korang suma yang aniz akan update entry pasal pengalaman aniz first time dok offshore..mungkin bagi yang penah menjejak kaki ke sana boring baca entry aniz but this is my experience..perasaan teruja tu lebih so, nak jugak share ngan kengkawan pasal pengalaman camtu...manakala bagi yang x penah jejak kaki or akan jejak kaki ke sana, mungkin korang akan tertanya-tanya how my life there and how i manage my self to be strong on offshore walhal..more of them major..not minor k....LELAKI..so, x payah ler nak fikir dalam sangat..simple je example...if nak pg toilet how??? hah...bukan mudah ye, even toilet tu bersih, ada pintu and suma lengkap lah sebijik cam toilet kat ofis or rumah tp if ko x selesa, xkan jugak membuangnya...at last, ko peram je hahahaha.sengsara tau...ok hold it first.

now im story uols bout how i feel first time fly with chopper. Aniz dah mention kan untuk pergi ke plaform yang jauh cam KIKEH SPAR tu..dah x ada pengangkutan lain kowt..yang ada cuma kapal laut an dchopper, memandangkan aniz nh di request just for daily trip..mean aniz kene ulang alik ler..dari darat ke laut and dari laut ke darat, so yang ada cuma chopper lor..nak x nak aku kene hadap gak benda tu.
Bangun seawal 5 pagi, solat and prepare untuk ke lobby hotel menunggu van krew amek untuk ke airport Labuan...pendaftaran harus pukul 6.30am sebab chopper akan terbang pukul 7am. Daftar masuk nh kene timbang berat badan ag then register bag yang nak di bawa ke offshore..like kita nak naik flight biasalah..kene check in lah beg bagai..sama jer procedure nya..tp nak naik chopper nh x leh ler ko nak bawa beg besar seolah nak stay kat sana selama setahun. cukup2 kelengkapan yang wajib. Sebelum nak boarding tu, yang harus ko lalui adalah safety induction lor..masa tu aniz di briefing tentang  escape helicopter, keselamatan, cara nak kai life jacket, dan macam2 lagi ler yang pasal keselamatan....Briefing amek mase dalam 10 minit jer...selepas itu kami di bawa ke ground floor for boading..prepare ler sagala kelengkapan and mental...before nak naik chopper tu, kene baris dulu ler,3 orang untuk satu baris nh pun aniz dengar dari kengkawan aniz..time nh pihak pengurusan airport susun kedudukan kami mengikut berat..maybe nak balancekan chopper kowt...selepas pengawai bertugas pasti yang kesemua kami dah ready dengan life jacket and chopper pun dah start engine gak..so kami di suruh berjalan ke arah chopper dengan sedikit menunduk..demi keselamatan kowt....masa untuk naik chopper dah..time nh hanya aku dan DIA yang tau  cmane perasaan aniz time tu..yang nh nanti aniz continue k......apa2 pun layan pic kat bawah and  happy reading...
nih sama gak cam boarding pass ler...

harus ada tag kat beg, supaya beg betol2 sampi kat platform landing yang betol..
time safety induction


From MyHeart,
Aniz

No comments:

Post a Comment